Akademia Youtubera

Nagrywanie i montaż filmów oraz bezpieczeństwo w sieci

Youtuber to obecnie jedna z najczęściej udzielanych odpowiedzi na pytanie, kim chcesz zostać w przyszłości? Przyszłych, małych youtuberów zapoznamy nie tylko z montażem filmu czy obsługą kamery, ale co najważniejsze zapoznamy ich z zagrożeniami płynącymi z internetu.

Pod pozorem zabawy przekazujemy wiedzę dotyczącą praw autorskich, piractwa komputerowego, a przede wszystkim bezpieczeństwa w sieci. Dzieci nauczą się, co można, a czego nie można udostępniać w internecie. Przekonają się również o tym, że wszystko w internecie zostawia ślad. Ponadto w programie praca z kamerą, rozwijająca umiejętności interpersonalne. Planowanie produkcji filmu oraz pisanie scenariusza pozwala rozwinąć umiejętność planowania i uporządkowania pracy, a rozwój własnego kanału uczy wytrwałości i systematyczności.

Cel ogólny zajęć

Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z niebezpieczeństwami płynącymi z korzystania z internetu oraz nauczenie podstawowych zasad i umiejętności wymaganych przy publikacji wartościowych treści w internecie.

Cele szczegółowe zajęć

Po ukończeniu kursu uczestnik potrafi:

  • Rozpoznać zagrożenia ukryte w sieci;
  • określić rodzaj licencji;
  • nagrywać filmy;
  • tworzyć animacje poklatkowe;
  • przygotować plan zdjęciowy do pracy;
  • przygotować scenariusz i scenorys;
  • zabezpieczyć konto poprzez m. in. tworzenie silnego hasła;
  • montować filmy przy użyciu programu Lightworks;
  • nagrywać ekran programem OBS studio;
  • tworzyć intro na kanał z pomocą Panzoid;
  • dodawać efekty i napisy do filmów;
  • nagrywać dźwięk;
  • zarządzać kanałem na YouTube we wczesnej fazie jego prowadzenia;
  • rozróżniać różne formaty filmów na YouTube;
  • określić wartościowe treści właściwe dla dzieci.

Metody dydaktyczne

  • Konsultacje
  • Burza mózgów
  • Inscenizacja
  • Korekta prac
  • Warsztaty grupowe
  • Objaśnienie lub wyjaśnienie
  • Praca ze sprzętem fotograficznym
  • Praca ze sprzętem audio-video
  • Praca z komputerem

Zgodność z Podstawą Programową Edukacji

Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:

  • tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
  • tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,
  • tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
  • gromadzi, porządkuje i selekcjonuje efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).

Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:

  •  opisuje funkcje podstawowych elementów komputera i urządzeń zewnętrznych oraz:
  1. korzysta z urządzeń do nagrywania obrazów, dźwięków i filmów, w tym urządzeń mobilnych,
  2. wykorzystuje komputer lub inne urządzenie cyfrowe do gromadzenia, porządkowania i selekcjonowania własnych zasobów;
  • wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):
  1. do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,
  2. jako medium komunikacyjne,
  3. do pracy w wirtualnym środowisku (na platformie, w chmurze), stosując się do sposobów i zasad pracy w takim środowisku,
  4. organizuje swoje pliki w folderach umieszczonych lokalnie lub w sieci.

Rozwijanie kompetencji społecznych. Uczeń:

  • uczestniczy w zespołowym rozwiązaniu problemu posługując się technologią taką jak: poczta elektroniczna, forum, wirtualne środowisko kształcenia, dedykowany portal edukacyjny;
  • identyfikuje i docenia korzyści płynące ze współpracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów;
  • respektuje zasadę równości w dostępie do technologii i do informacji, w tym w dostępie do komputerów w społeczności szkolnej;

Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:

  • posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • uznaje i respektuje prawo do prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej;
  • wymienia zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody wystrzegania się ich;
  • stosuje profilaktykę antywirusową i potrafi zabezpieczyć przed zagrożeniem komputer wraz z zawartymi w nim informacjami.
  • ocenia krytycznie informacje i ich źródła, w szczególności w sieci, pod względem rzetelności i wiarygodności w odniesieniu do rzeczywistych sytuacji, docenia znaczenie otwartych zasobów w sieci i korzysta z nich;
  • opisuje kwestie etyczne związane z wykorzystaniem komputerów i sieci komputerowych, takie jak: bezpieczeństwo, cyfrowa tożsamość, prywatność, własność intelektualna, równy dostęp do informacji i dzielenie się informacją;
  • postępuje etycznie w pracy z informacjami;
  • rozróżnia typy licencji na oprogramowanie oraz na zasoby w sieci.

 

Wkrótce rozpoczęcie rekrutacji na semestr zimowy 2018